Nye stemmer






I dag tenkte jeg å skrive litt om et av mine andre prosjekter: Koret Avano som har vært et av de prosjektene jeg har satset så mye i de siste fire årene fram til nå.

Februar 2012
Avano er et sammensatt ord der AVA står for stemme og NO kan stå for både Norge og ny på persisk: Avano= Ny stemme ... 
Koret Avano er stiftet i februars 2012 og med dette ville jeg samle folk med iransk bakgrunn som var interesserte i å skape et vennlig og kulturelt miljø for å utøve sang og musikk. Senere i et intervju med UTROP en flerkulturell avis sier jeg: «Vi ønsker å vise de positive sidene ved vår kultur som ofte ikke kommer frem i samfunnet". 

Første møteplass 
I begynnelsen av prosjektet klarte jeg å verve 4-5 deltakere. For å organisere oss bedre åpnet jeg en lukket Face book side og meldte medlemmene inn. Nå var det enklere  å kommunisere, informere , gi beskjeder til hverandre, dele oppgaver som skal øves osv. 

Vi øvde inn sanger hjemme hos medlemmene våre i blant. Men etter en stund oppvokste vi veldig rask og fikk flere fantastiske musikere. Nå, gikk det ikke lenger å øve hjemme i stua. Vi trengte enda større lokal for å øve onkelig. Da fikk en av medlemmene våre et enkelt rom på sitt eget arbeidsplass for øving. Dette var i et lokal ved en barnehage i Åssiden, mars 2012. 



 Vi øvde en gang i uka enten hjemme hos deltakere eller i et lokal ved en barnehage i Åssiden.   

Første kormedlemmene våre 


  


Her er en planleggings stund der informerer jeg om planer og sanger skal vi øve fram over.  





Nå stemmer vi tar, setar og gitar. 

Vi brukte for mye tid i samspillet og arrangementet på låtene.Dette er noe som pleier å ta lang tid i øving. 

Vi reklamerte oss på sosiale medier og lagt ut bilder og videoer av oss. 



Nå hadde jeg fått enda større ansvar for gruppen som holdt på med å vokse opp hver dag. Det var folk som ringte oss og spurte om de kunne bidra med prosjektet vårt. Alle var engasjerte, frivillige og positive som ønsket å ha en effektiv rolle i Avano.
Vi var nå alle på plass.  Vi benyttet oss av både nasjonale instrumenter som tar, setar, santor, tonbæk, od  og moderne instrumenter. Jeg spilte mitt eget instrument trekkspill mens jeg dirigerte alle andre. 

En video av våre øvelser i Åssiden.  

Det første konserten i Oslo


Avano ble ganske raskt populært blant iranere i lokal miljøet. Tross alt, Avano ble invitert til å synge i flere konserter, festivaler og arrangement blant i Drammen, Hokksund, Asker og Oslo i de årene. Nå gledet vi oss til at vi kunne også bidra til et enda mer mangfoldig og inkluderende NORGE med egne innsats og innslag. 

Her er det våre første opptreden på senen med 9 musikere og 6 sangere etter 2 måneder siden jeg stiftet Avano. Lyd-ansvaret på programmet var helt overrasket over at han så så mange musikere som skulle  stille seg på senen. For han hadde ikke så mange mikrofoner og lydanlegg for oss. I likevel gikk det bra. Det var en herlig kveld i den iranske nyttårsfesten i Oslo den 20. mars 2012. 
 Jeg står på senen og presenterer Avano for første gang til publikum. Og forteller at Avan er det første koret i Norge som presenterer iransk musikk og sang. 


For meg var en drøm å jobbe musikk og å være på senen sammen med så mange flotte mennesker uten å frykte på for vi blir arrestert av myndigheten eller ikke. En følelse som  levde inn i meg siden jeg begynte å spille musikk fra den ungdomsalderen i hjemlandet. Frykten som jeg bar med meg, hadde alltid skygget på mitt musikalsk liv. 
Utvikling eller utfordringer?
Selv var det gledelig med å få stige medlemstallet til omtrent 24 stykker i løpet av noen uker, men det gikk ikke helt som skulle være eller forventes. For det første var det vanskelig for meg å styre og dirigere så mange musikere og sangere samtidig. For det andre var det at dette kunne føre oss til å mangle til et nytt lokal. For det tredje dukket det opp eventuelle økonomiske saker. Vi fikk ikke noen støtte for å dekke en del av våre utgifter. Avano var et frivillig og selvstendig prosjekt. Vi hadde ikke råd til å belønne musikere. Dersom ble det vanskelig og kostbar for å komme på øvelsedagene, for de som bodde langt unna Drammen. Det var flere som kom fra Oslo, Hønefoss eller Larvik osv.
Vi hadde veldig opp og ned med å stabilisere oss som en gruppe. Samarbeid og samspill var ikke en lett oppgave. Medlemmene var forskjellige og hadde sine egne meninger og målsetninger som noen ganger skapte uenighet i blant oss.  

Høsten 2013
Høsten 2013 startet vi aktivitetene våre med få deltakere. Derfor pågikk øvelsene med roligere tempo enn året førSelv vi fikk enda nyere medlemmer i koret, mistet vi en del av våre musikere. Nå hadde vi bedre tid til å ordne med Avanos administrative saker som en ny styre, nye regler og oppgaver framover. Styre måtte tenke på å søke medlemskap og støtte, og planlegge for nye målsetninger. 
Jeg ønsket å ta på meg bare musikk opplegget og ikke administrative saker. 

Kulturaften i Drammen september 2013


Nye låtter er i gang


Endelig fikk vi et fast lokal i Drammen. 

Vi flyttet fra et midlertidige lokal i Hokksund til i et av rommene på Barne- og ungdomspsykiatrisk avdeling i Drammen som var arbeidsplassen til en av våre nye medlemmer.   
Vi møtet hver eneste gang nye ansiktene i koret vårt. Vi hadde tre prøve inngang for å være faste medlem.  
Nå hadde vi blitt en familie, der var damene våre i Avano så flink til å forstille seg å lage mat og ta med seg på øvelesene.  Det er en herlig kose time eller pause. På bilde ser dere DOLMA og ASH som smakte meget nydelig. Mmmmm. 

Fargerik Avano er igjen pågang for å delta på FNs dagen 24. oktober 2013
Koret er en måte å kunne delta i samfunnet på og skape nettverk. Iran er et stort land med mange ulike kulturer og dette gjenspeiles også i musikken. Vi synger både klassisk persisk, folkesanger fra ulike områder og også nyere pop.  
FN dagen i Hokksund 24. oktober 2013
 se på vår Video  av denne forstillingen
 Vår 2014 
Vår 2014 ble vi enda større igjen. I blant pågikk øvelsene våre på et nytt lokal i Sandvika. Dette var ganske stort og passet veldig godt for øvelsene våre. 


Vi fikk nye musikere også 
Høst 2014
Musikk kan brukes til mye, men har en særlig terapeutisk effekt. Alle som synger i Avano opplever at de får mer energi og positivitet etter enhver øvelse.
Nå er vi klar for å vise oss mer fram. Musikk kjenner ingen grense. Som sagt er det viktig at folk ser oss som en del av samfunnet. 


Sandvika- høst 2014
En av forstillingene våre i Sandvika september 2014
Vår 2015 
Nå hadde vi et ganske stabil korsang med nesten faste medlemmer som var glade i å synge. Øvelsene fikk sine faste plass i Drammen og vi måtte forsikre oss en del økonomiske støtte. Da fikk styremedlemmer oversikt over økonomien vår og vi fikk å kjøpe en del instrumenter som keyboard og andre lydanlegg. 


.
Nå var tiden til at jeg som dirigent skulle fokuserer også på medlemmenes utvikling. En av våre store forutsetningen var å lære noter. Det var også et poeng at kor-deltakerne skulle "finne sin egen stemme", samtidig som man skulle jobbe med samhandling og samspill. Dette gjorde vanskeligere i praksisen når det gjaldt å synge annen stemme i koret.  Selv om jeg kunne  grunnleggende musikkteorien, var jeg ganske usikker om at eier jeg den profesjonelle kompetansen til å undervise dem. 
Jeg søkte om hjelp hos en utdannet student fra musikkhøgskolen i Oslo. Hun het Nigar og var fra Aserbajdsjan. Vi holdt på å avslutte en workshop med Nigar som lærte oss musikkteori. Hun selv hadde en magisk sopran stemme og var meget flink på piano. Workshop varte i 8 uker. Det gikk veldig fint. kor-medlemmer ble enda interesserte å lære mer. 



Høst 2015 

I starten av sesongen merket jeg at det var noe som ikke stemte i mellom medlemmene i koret Avano. Det oppsto uenighet iblant styre og en del av medlemmene. Vårt fokus gikk mest på andre saker enn musikk og sang som sto i målsetninger vår. Vi savnet den varme stemningen som var ifjor. Derfor måtte jeg gripe inn, ordne opp og å ta en avgjørelse.
Som en person mener jeg at man lærer demokratiske prinsipper gjennom praksis og oppdragelse. Disse er ikke en gave som man kan gi til en folkegruppe som ikke hadde vant til å leve under disse prinsippene i hverdagslivet. Toleranse var det kjernen på nøkkelen til det som vi manglet for å kunne samhandle med hverandre under et tak. Vi måtte skille i mellom våre personlige interesser og fellesskaps, og prioriterer viktigste.
Diskusjonen tok slutt når vi revolverte en del sakene i mellom oss. 


Nå var vi klare for en ny forstilling i Drammen.
https://www.facebook.com/Avano.rge/videos


Det nye AVano i 2016

kort sagt: 

Avano er et blandet kor på vel 25 medlemmer i alle aldre. Koret ble stiftet i 2012 og målet var å samle iranere som er interesserte i å skape et vennlig og kulturelt miljø for å utøve sang og musikk. Med dette ville vi delta på det norske samfunnet og vise den positive siden av kulturen vår.
Vår leder er Diba Rad og dirigent er Mokhtar Barazesh. Vi har helt siden starten i 2012 innøvd og fremført sanger innen de fleste musikk sjangere fra Iran. Dette omfatter både eldre og nyere popmusikk, folkemusikk og klassisk musikk.
I tillegg til dette lærer vi grunnleggende musikkteorier. Øvingslokalet vårt finnes sted i Drammen og vi øver fast hver fredag.

Bli med oss og syng, det er helse i hver tone.
Vi har en face book side. 
https://www.facebook.com/Avano.rge/

Kommentarer

Populære innlegg