Sjokkert over rettssaken

  • Rettsaken varte bare 4 minutter!
  • Parwez Kambaksh er sjokkert over den summariske rettssaken der han ble dømt til døden, uten anledning til å forklare seg.
Av Geir Ove Fonn

I sitt første intervju etter dødsdommen i en religiøs domstol i Mazar-i-Sharif i Nord-Afghanistan 22. januar, forteller Kambaksh til avisen The Independent at den summariske rettssaken varte bare rundt fire minutter.
Intet forsvar. – Dommerne hadde bestemt seg i saken uten å ville høre meg, sier Kambaksh, som hverken fikk forklare seg for retten eller anledning til å ha med seg forsvarer.
– Jeg prøvde å si «dette er galt, vær så sill og hør på meg», men jeg fikk ingen sjanse til å forklare meg, sier Kambaksh.
Blasfemi. 23-åringen ble av den lokale retten funnet skyldig i anklager om blasfemi, etter å ha lastet ned og distribuert en rapport som stiller seg kritisk til kvinneundertrykking i Koranens navn.
Kambaksh har anket dødsdommen, som i første omgang ble støttet av den afghanske nasjonalforsamlingen, en støtte som siden er trukket tilbake etter sterkt internasjonalt press.
Blek og sliten. The Independent beskriver Kambaksh som blek og trøtt under møtet i Balkh-fengselet i Mazar-i-Aharif. 23-åringen har vært i forvaring i fire måneder siden han ble arrestert for forholdet, og deler en celle på 10 ganger 12 meter med 34 andre innsatte. Blant dem er ifølge avisen drapsmenn, terrorister og ransmenn.
Får forsvarer. Kambaksh håper at anken kommer for retten i Kabul, der han mener sjansene er bedre for en rettferdig rettssak. Han har fått løfte fra myndighetene om at han har rett til advokat i ankesaken.
– Jeg tror at dersom jeg får legge fram mitt synspunkt, så vil dommerne se at jeg ikke har gjort noe galt. Men også forrige gang hadde jeg ifølge grunnloven rett til advokat og til å fremføre mitt forsvar, uten at det skjedde. Jeg har hørt at president Karzai er interessert i saken min. Han kan benåde meg, men jeg vet ikke hva slags press han er under, sier Kambaksh til the independent.
----------------------------------------
Foto: BBC

Kommentarer

Populære innlegg