Avano iransk kor i Norge


 Da jeg bodde i Iran, hvor jeg vokste opp, var jeg en utrolig aktiv gutt med masse energi og engasjert i mye forskjellige. Musikk var en av dem. Jeg ledet et band og spilt og sang siden jeg var 17 år.  Jeg har jobbet med drama og teater, og vært initiativtaker til og ledet av mange arrangementer og forestillinger som hadde politiske innhold.  

I Norge for å realisere mine drømmer eller utføre mine planer, måtte jeg bygge opp alt selv. Ingen erfaring, ingen historie .... Alt må du gjøre selv. Etter at jeg skilt meg, fikk mer tid til å finne på meg igjen og drive med mine personlige planer og drømmer. Annen sagt måtte jeg fylle opp rommet mitt som hadde blitt tomt og tungt.  Jeg startet et nytt liv og måtte forme meg alt på nytt og prioritere nye muligheter. Da dykket opp nye ideer i hodet mitt. Å starte et nytt musikk prosjekt var en av dem.  


Dermed stiftet jeg et iransk kor i februar 2012. Koret fikk navnet AVANO etter en stund, der ava betydde stemme og no betydde både nytt og Norge også. 
Det var bare tre eller fire deltakere den gangen jeg startet med. 

  Vi fikk øve hjemme i stua hos en av deltakerne og litt etter en stund fikk vi å bruke arbeidsplassen til en av dem. Hensikten med en liten gruppe var å samle interesserte iranere under et tak ved å synge og ha aktivitet med sang og musikk. Som sagt dette hadde jeg litt erfaring tidligere både fra hjemlandet og fra Norge da jeg sang i kor i Åros i Røyken i 2005.
Etter en stund vi vokste veldig fort opp og fikk flere deltakere.  Nå ønsket vi å vise de positive sidene ved vår kultur som ofte ikke kommer frem i samfunnet og media. 
 Avano ble ganske raskt populært mellom iranere i lokal miljøet og oppvekst med mange flere spillere og sangere. Nå trengte vi et enda større lokal for øvelser. Det gikk ikke som før hjemme hos medlemmer.

Første nyttårs konserten vår fikk plass i Oslo. 21 mars 2012. Meget bra opplevelse av suksess. 

Øvelser hjemme hos deltakere 




  Tross alt, ble Avano invitert til å synge i flere konserter og arrangementer i Drammen, Hokksund, Asker og Oslo i disse årene.
Hver av deltakerne har forskjellige nasjonaldrakter fra forskjellige områder i Iran. Dere kan se lori, arabisk, kurdisk, bluchi, gil og aserbajdsjansk drakter på FN dagen. 

Avano i Hokksund på FN dagen  oktober 2014
Avano  byfestivalen -Sandvika 2015

Tiden gikk. Vi hadde veldig opp og ned i å stabilisere oss. Ingen budsjett, og ingen støtte i starten. Å skape manglende instrumenter og redskaper har vært dyrt. Samarbeid og samspill under et tak var ikke en lett oppgave for vi iranere som var med prosjektet av forskjellige årsaker og interesser. Og i det siste var vanskelig å samles i et sted. Deltakerne kom fra forskjellige byer. Noen kom fra Oslo, Hønefoss, Larvik osv.   En periode medlemmene våre steg med 25 medlemmer. Nå har AVAno 15 medlemmer som har en fast øvelse-dag i uka i et lokal i Drammen. 



Drammen festivalen- september 2016
Musikk kan brukes til mye, men har en særlig terapeutisk effekt. Alle som kommer hit opplever at de får mer energi og positivitet etter korøvelsen. I tillegg lærer de en del teoretiske ting om musikk og å øve å ha kontroll over sine stemme.  

20. mai var Avano invitert på VÆR STOLT festivalen i Holmlia i Oslo. Det var en fin arrangement hvor deltok mange forskjellige musikk grupper med forskjellige bakgrunn.   

Vær stolt festivalen -Holmlia 20 mai 2017
For å lese og se mere bilder, se på vår face book- side: 
https://www.facebook.com/Avano.rge/

Videoer: 







Kommentarer

Populære innlegg